Friday, November 20, 2009

KuSD

KuSD, tavakeeli kuradi sotsiaaldarwinist on isend, keda võib meie ühiskonnas palju kohata. Neid on nii meeste, kui naiste hulgas, väga paljud lapsedki tunduvad oma edumeelsete KuSDidest vanematest õppust võtvat. Kui darwinistid püüavad seletada maaimas toimuvat, siis sotsiaaldarwinistid, eriti nende KuSDide tiib püüab seda lisaks seletamisele muuta. Alati "paremuse" suunas. Lisaks sellele on nad keskendunud inimkäitumise ja ühiskondliku heaolu valdkonnale.
Darwinismi üks põhilisi mõisteid on "looduslik valik". Kasutades meie kõigi head sõpra - Vikipeediat võib välja tuua kolm iseloomulikku joont:
  1. Iga populatsiooni indiviidid on pärilikult mitmekesised, peamiselt juhuslike erinevuste näol.
  2. Isendite paljunemisel tekib järglasi rohkem, kui saab piiratud ressursside tõttu ellu jääda.
  3. Eksisteerib isenditevaheline konkurents elutingimuste pärast ehk olelusvõitlus.
KuSDide järgi võib antud kolme joont käsitleda sedaviisi:
  1. Iga populatsiooni indiviidid on pärilikult mitmekesised, peamiselt juhuslike erinevuste näol. Inimühiskond on mitmekesine - on väga edukad - eliit; tavaline inimene - kesklass ja osad edukamad proletariaadid; alamklass - lihttöölised, madala haridustasemega inimesed; alamalamklass - ühiskonnaheidikud - kodutud jne. KuSDe leidub rohkem eliidi, vähem keskklassi hulgas. Ka "edumeelsemad" alamklassist võivad sinna kuuluda. Niisiis on KuSDide sees ka omad lahterdused, kuid mitte alati üksteise vastu suunatud - alamKuSDid tahavad rohkem olla ülemKuSDide moodi, ülemKuSDidel pole neist tavaliselt sooja ega külma, peaasi, et kõik oleks ilus, st IDEAALne nagu ülemKuSDi maailm. Kui ei ole, siis KuSDid ei ole rahul. Kui IDEAALid ja võimalused, võivad ja peavadki ülem- ja alamKuSDide erinema, siis mõttelaadilt ollakse tavaliselt sarnased.
  2. Isendite paljunemisel tekib järglasi rohkem, kui saab piiratud ressursside tõttu ellu jääda. Inimene on imetaja, kes paljuneb sugulisel teel. Et ära hoida soovimatut rasestumist PEAB inimene kasutama kondoomi vms vahendeid. Rumalamad meist, inimestest, ei ole sellest aru saanud - edukaid inimesi on liiga vähe (või siis KuSDide standarditele vastavalt), kuid siiski piisavalt, kuna KuSDid moodustavad ühiskonnast nähtava osa. Pigem on alamad klassid inimjõult suuremad. Siiski ei ole see KuSDide arvates üldse halb, kuna ühiskond peab toimima nii, nagu ta IDEAALis toimib. On vaja koristajaid, müüjaid, autopesijaid, bussijuhte, isegi õpetajaid on tarvis, sest kelle juures on KuSDi laps töö ajal. Ka haridus on tähtis. Alamalamklassi olemasolu on loomulik, sest ühiskonna hüved on piiratud ja kõigile ei jätku piisavalt ning ei ole mõeldud jätkumagi (alamKuSDid siiski salamisi loodavad, et rohkem jätkukus). Siiski on parem, kui nad KuSDi teele ei satu. KuSD, kelle "potensiaal" on suurem, ei taha kaotada oma ajurakke, nii tühise, kuid silmatorkava probleemi lahendamisel. Siiski asub suurel osal kohtumisjuhtudest KuSD olukorda "lahendama". Alamalamklassi liige, kohatu, ajatu, oimetu, on seegi kord sunnitud oma ajurakke kaotama, no neid, mis talle on jäänud.
  3. Eksisteerib isenditevaheline konkurents elutingimuste pärast ehk olelusvõitlus. KuSD on pigem indiviid kui rühmaliige, kuuludes siiski omaette, isegi silmaga äratuntavasse hulka. ÜlemKuSDid on tihti äratuntavamad. AlamKuSDe iseloomustab enamasti ülemKuSDide ja staatussümbolite matkimine. Kuid alati on erandeid, erendeid (siin saab edasi arendada darwinismi iseloomustavat 1. punkti). KuSDidel on enamasti kõrge enesehinnang, kehvematel juhtudel selle alaväärne sarnand-väljendus. Niisiis arvab KuSD, et parem olla KuSD, kui alamklass, kõige hullem alamalamklass. Kui ülemKuSDidel on enamasti antud teatud teatud "pärilikud", vahel ka ajupotensiaalsed eelised, siis alamKuSD peab ise hakkama saama. Keegi võidab niikuinii, kaotaja on nagunii kaotaja.
PS! KuSDide puhul ei pruugi olla (aju)potensiaal vastavuses erinevate intelligentsusnäitajatega (nt. sotiaalne intelligentsus)...olles tihtipeale isegi pöördvõrdelises seoses.

Miks ma kasutan praegu sellist stalinlike-leninlike-marksistlike käsitluste poolt ärarikutud Sotsialismuse teemat oma muidu nii igavas bloogis. Ei, see ei ole sellepärast, et võita oma ühiskonnakriitikaga odavat populaarsust, eriti praeguses Masu ajas. Lugu järgmine ja tegelikkuses üpris pikk ja mõtlemapanev:

Peale TÜ raamatukogu liikusin Lutsu, kuna mõnes mõttes on see paljudele tudengitele "avastamata" maailm ja sealt võib leida sellist kirjandust, mis muidu on TÜ-rmk-s otsas. Seal sain oma läbitöötamisvajavale kirjanduskuhilale mõnusa täienduse.
Hiljem "5" peal vaatasin aknast välja - tõesti oli parem seda soojast toast vaadata - kõik oli nii trööstu ja hall. November on minu meelest üks kõige mõttetuimaid kuid, ausalt öeldes. Ja bussis oli KuSDi teooria alusel kaks alamalamklassi inimest. Ilmselt polnud nad ammu sooja vett ja voodit tundnud, sest üle bussi lõhnas väga halvasti. Ega see meeldiv polnud, kuid no ilmad on külmad, ja nagu vana tõde ütleb "Iga vald peab oma sandid ise toitma" printsiibi alusel tundsid, ma usun enamik inimesi neile vaikselt kaasa. Siiski leidus üks inimene, minu arvates täiesti KuSD, kes asus KuSDi kombel asja "parandama"...Ehk siis äkki kostus üle bussi tagumisest nurgas vali nurin, mis inimese läheneded sõimuks kasvas:"Mis siin haiseb? Kes see haisukoll on siin? No teie kaks - kasige kohe bussist välja! Ma ütlen, kasige välja! Mis õigusega te ronite siia? Haisukollid. Kes teid lubab siia haisema? Enne võiksite end puhtaks pesta ju!..." no ja see ei lõppenud. Kui keegi üritas mehi, jah need olid Eestis tihtipeale nõrgema soo esindajad - mehed (vähemalt selles osas...sugudepsühholoogilist juttu siit õnneks-kahjuks minu poolt ei järgne), aidata, siis sai naisKuSD, kes tundus küll olevat keskKuSDide seast, sai ainult hoogu juurde. Olukord jäi kahjuks minu jaoks poolikuks, kuna kodupeatus sattus teepeale. Buss seisis tükk aega, mind lausa väga huvitab, mis sellest sai, kuid mulle tundus, et naisKuSD (arvatavasti veidi üle 50ne), jätkas oma "ristiretke".
Küsimused selle sotsiaaliateema juurde:
  1. Mida oleksid sina teinud KuSDi rollis teisiti?
  2. Kes, kas ja kuidas oleks pidanud kaitsma nö alamalamklassi?
  3. Kuidas saaks kaitsta end sellises olukorras alamalamklassi liige? Nt. Aseta ennast antud rolli.
  4. Kas ja kuidas alamalamklassi saab parandada, peita, eemaldada?
  5. Nimeta 3 võimalust alamalamklassi püüdluses alamklassi jne suunas. ...........
oo -2 Oled sa KuSD või inimene?
oo -1 Mida oled sina elus head-halba teinud?
oo Mis muidu teed?


Nagu minagi - mul on loodetavasti Eesti suguses vabas riigis selleks õigus, oleks mina KuSDina (või mitte KuSDina) kasutanud võimalust vahetada bussi. Tartus on selleks head võimalused, bussiliiklus toimib. Lihtsalt on õnne vaja, et satuksid "bussiliinluse" rohelisse lainesse. Alamalamklassi liikmena oleks ma tundnud end jälle-tõrjutud inimesena (ah vahet pole, üks kord ees või taga...no on küll tegelt jah). Kõrvalseisja - inimesena oli mul piinlik. Kõik tänaseks!

5 comments:

Niidirull said...

Ebainimlik soov on selle filosoofilise elukäsitluse läbilugemisel vastuvaielda mitmes erinevas aspektis. Minu jaoks jäi puudu kaks küsimust, mida oleksin tahtnud kõrvalseisjalt küsida. Sildistamine on elus sageli esinev probleem. KuSDide puhul hakkab alateadlikult silma sildistamine. Mitu sildistust tegid sina selles "arutelus" ?

Priit said...

Õige mitu. Osaliselt oli need mõeldud esmase selguse nimel - kuidagimoodi peab asju ju nimetama (tol hetkel tuli emotsiooni pealt todaviisi).

Teiseks, hoolimata sellest, et ka mina loodan, et kõigil inimestel läheks elus hästi, tean, et ma ei saa ka kõike parandada. Ei ole inimpsühholoogia sügavaim asjatundja, kuid siiski arvan, et inimesed saavad enda jaoks ise palju ära teha (no võta näiteks iseend). Kõik pole must-valge.

Priit said...

Ma usun, et KuSDiks end vaevalt keegi tunnistab. Seda on paremini võimelised kõrvalseisjad. Igal oma arvamuse õigus.

Egert said...

appii.. :|

Priit said...

Ära nuta lilleke!